דלקת מפרקים בגיל צעיר: אפשר להתמודד בהצלחה עם הדלקת בילדיכם

דלקת מפרקים בגיל צעיר - כיצד מתמודדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת מפרקים בגיל צעיר - כיצד מתמודדים?

דלקת מפרקים היא מחלה אוטואימונית כרונית אשר יכולה להתפרץ אצל כל אחד. כמו מחלות אוטואימוניות רבות, זוהי מחלה שהגורם דלקת מפרקים בגיל צעיר - כיצד מתמודדים?לה אינו ידוע, היא מלווה בכאב רב, אי נוחות ואף מצב נפשי ירוד בעקבות ההתמודדות איתה.

במחקר שנעשה ופורסם בשנת 2009 על ידי מכון ״מותגים״ נמצא כי 58% מהציבור סבור שדלקת מפרקים היא מחלה של מבוגרים. למרות שמחלה זו נשמעת כמחלה של אנשים מבוגרים מאוד או קשישים היא יכולה להתחיל אצל ילדים, בני נוער וצעירים. ולמעשה אחד מתוך אלף ילדים חולה בדלקת מפרקים של הילדות.

מבט מקרוב על דלקת מפרקים בילדות

דלקת מפרקים אידיופאטית של גיל הילדות היא המחלה הכרונית הנפוצה ביותר אצל ילדים. למחלה זו יכולות להיות השלכות לטווח הארוך אשר ישפיעו על חיי הילדים בהמשך. לכן, מומלץ לגשת לרופא, לקבל אבחנה נכונה ולהתחיל לטפל בה כמה שיותר מהר.

במחלה זו המערכת החיסונית למעשה תוקפת את הגוף מסיבה לא ידועה, בנוסף, היא גם מחלה כרונית שמתפתחת בהדרגה. דלקת מפרקים בגיל צעיר יכולה להתחיל באופן שכמעט לא שמים אליו לב ולהתפתח למצב חמור למשך זמן לא מוגדר או ידוע. ההתמודדות עם המחלה אינה קלה, להורים ולילדים.

תסמיני דלקת מפרקים בילדות: כך תזהו את הדלקת מוקדם

החוויה של המחלה משתנה מילד לילד, היא יכולה להתבטא בכאבים קלים או ברמת כאב נסבלת. זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי בסוג הדלקת. עם זאת, התסמינים העיקריים שלה הם דלקות במפרקים, נפיחות באזור המודלק, כאבים וקושי בתנועה. לעיתים, כאשר הדלקת פעילה, היא תלווה גם בתשישות, עייפות וחום.

התסמין הקשה והנפוץ ביותר הוא נוקשות בוקר, אשר מלווה בכאבים חזקים והגבלה בתנועתיות של המפרקים.

מתי כדאי לגשת להתייעצות עם הרופא?

אם התסמינים נמשכים יותר מ-6 שבועות, יש ללכת להתייעצות עם רופא המשפחה. בנוסף, אם הילד הוא מתחת לגיל שש עשרה יש יותר סיכויים לכך שמדובר בדלקת מפרקים אידיופאטית של גיל הילדות. וכן, אם ראומטולוג ילדים, רופא המתמחה בדלקות פרקים, שלל כל הסבר אחר לדלקת.

על חשיבות אבחון המחלה בשלב מוקדם

גילוי מוקדם והתחלת טיפול בשלב כמה שיותר מוקדם משחקים תפקיד חשוב. הזנחה של המצב יכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים אשר ישפיעו על חיי הילד לשארית חייו.

לדלקת מפרקים בגיל צעיר ישנן גם השפעות חיצוניות כמו פגיעה בערך העצמי של הילד, קשיים חברתיים, עיכובי גדילה, היעדרויות מבית הספר וחוסר יכולת להשתתף בחוגים ובפעילויות אחר הצהריים עם ילדים אחרים. אבחון וטיפול מוקדם יוכלו לשפר את מצב רוחו ואת מצבו הגופני של הילד ובכך לחסוך את הריחוק החברתי בבית הספר.

כיצד ניתן להתמודד בהצלחה עם דלקת מפרקים בגיל הצעיר?

חשוב לזכור שדלקת מפרקים בגיל הצעיר היא לא סוף העולם. מדובר במחלה לא נעימה, כואבת ולפעמים מדירה חברתית אך עם זאת ניתן לטפל בה בצורה יעילה.

חשוב לחזק את הילד מבחינה נפשית ולהקפיד על הטיפול שייעץ הרופא המומחה. הקפדה על הטיפול התרופתי תקל על הילד מאוד מבחינת כאבים וגם מבחינה חברתית שהרי התרופות מסייעות עם הכאב ומרחב התנועה.

יש להיות קשובים לילד ולגופו, לראות אם לפעמים המצב שלו מחמיר והוא פשוט לא יודע איך להגיד לנו את זה. להיות בקשר רציף עם הרופא המומחה לגבי התרופות הנלקחות, לעיתים יהיה צורך להחליף מספר תרופות לפני שתמצאו את התרופה הנכונה ביותר עבור הילד.

לסיכום, דלקת מפרקים בגיל צעיר יכולה להוות מכשול פיזי בהתפתחות הילד, היא יכולה לגרום לכאבים, לעיכוב התפתחותי ואף לנזק בלתי הפיך. בנוסף, במישור הנפשי, עלולות להתפתח בעיות של ערך עצמי נמוך ואי השתלבות בחברה.

טיפול מוקדם ונכון בדלקת מפרקים בגיל צעיר יכול לשנות את כל אלו משמעותית וזוהי אחריות ההורים לזהות את הסימנים בזמן, לגשת לייעוץ ולהקפיד על לקיחת הטיפול התרופתי באופן מסודר.

מקורות ולקריאה נוספת:
5 Things You Need to Know About Osteoarthritis, Even If You’re Young
Young Adults Living With RA

אולי יעניין אותך גם:

אורתופדיית ילדים – בעיות אורתופדיות נפוצות בילדים והשפעתן

התפשטות מחלת ציטומגלווירוס בילדים – מהם הסיכונים ואיך מטפלים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן