ניתוחי עקמת לילדים בשיטת VBT

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עמוד השדרה האנושי מורכב מ-18 חוליות הממוקמות בין הצוואר למותן ומ-10-8 חוליות נוספות המאוחות בחלקן בעצם העוקץ ובעצם העצה. במצב תקין, חוליות עמוד השדרה ניצבות זו מעל זו ויוצרות קו ישר המסמן את אמצע הגוף. עם זאת, מעט יותר מ-5% מהנערים והנערות בישראל, מאובחנים עם בעיה אורתופדית הנקראת עקמת, הבאה לידי ביטוי בסטייה של עמוד השדרה. במצב של עקמת, עמוד השדרה אינו קו ישר וצורתו מזכירה את צורת האות C או האות S.

בדרך כלל עקמת מתפתחת כתוצאה מגורם לא ברור ובמקרים אלו היא נקראת עקמת אדיופטית. במקרים אחרים לעומת זאת, העיוות בעמוד השדרה מתפתח כתוצאה מבעיה ראשונית כזו או אחרת. כך לדוגמה העיוות הגרמי יכול להיות תוצאה של בעיה שרירית, בעיה עצבית ועוד. לרוב הבעיה מחמירה במידה כזו או אחרת בתקופה שבה הצמיחה מואצת, במהלך גיל ההתבגרות.

האם יש לטפל בכל אדם הסובל מעקמת?

ברוב המקרים שבהם מאובחנת עקמת בעמוד השדרה, מדובר בעקמת מתונה מאוד. הכוונה היא לעקמת שבה החוליות שיוצרות את הסטייה, ממוקמות בזווית של פחות מ-20 מעלות ביחס לקו האמצע. במקרים אלו לרוב ניתן יהיה להסתפק במעקב רפואי בלבד. במקרים אחרים יתכן שיהיה צורך לבצע טיפולי פיזיותרפיה וכן במקרים מסוימים נעשה שימוש במחוך רפואי המיועד למנוע את החמרת העיוות.

כפי שניתן להבין, כל מקרה ומקרה נבחן לגופו וזאת כיוון שיש לקחת בחשבון לא מעט שיקולים בבואנו לבדוק האם יש להעניק טיפול ואיזה טיפול בדיוק. בין השאר יש להתייחס בבחינת המקרה לגילו של המטופל, לדרגת החומרה של העקמת, לפרוגנוזה, למידת ההפרעה לתפקוד היומיומי, לתסמיני העקמת ועוד. במקרים החמורים ביותר, עולה האפשרות של טיפול בעקמת באופן כירורגי.

מה כולל ניתוח לתיקון עקמת?

עד לאחרונה ניתוחים לתיקון עקמת התבססו על קיבוע חוליות בעמוד השדרה באמצעות לוחית מתכת וברגים רפואיים. במסגרת הניתוח קובעו שתי חוליות או יותר זו לזו וכך נמנעה התנועתיות באזור הניתוח. לשיטה מסורתית זו הנמצאת בשימוש נרחב גם כיום, ישנם לא מעט חסרונות. כך לדוגמה, כאשר מונעים את התנועתיות הטבעית של עמוד השדרה, מגדילים את הלחץ המופעל על האזורים שממוקמים מעל ומתחת לאזור הניתוח.

כמו כן כאשר מקבעים את החוליות זו לזו, פוגעים במהלך ההתפתחות והצמיחה הטבעי שלהן. מעבר לכך, הניתוח הקלאסי כרוך בביצוע חתכים לאורך עמוד השדרה ובסופו של דבר נותרות בגופו של המנותח צלקות שאינן נעימות לעין. החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות פותחה שיטה ניתוחית חדשנית שמהווה פריצת דרך של ממש בתחום ניתוחי העקמת, השיטה הנקראת VBT (ראשי התיבות של Vertebral Body Tethering).

מה מייחד את שיטת הטיפול החדשה?

בניתוח המבוצע בשיטת VBT, מפעילים כוחות דחיסה על צדו הקמור של עמוד השדרה. על ידי כך מאטים את קצב הצמיחה שלו וזאת בזמן שהצד הקעור ממשיך להתפתח בקצב הטבעי. כאשר הצד הקעור מתפתח במהירות גבוהה יותר מהצד הקמור, עמוד השדרה הולך ומתיישר עם השנים.

בניגוד לשיטה המסורתית, המאחה את החוליות באמצעות לוחית מתכת ומונעת את התנועתיות של עמוד השדרה באזור הניתוח, בניתוחים המבוצעים בשיטת VBT מתקינים ברגים זעירים בחוליות בצד הקמור של עמוד השדרה ואת הברגים מחברים זה לזה במיתר עוצמתי אך גמיש.

כבר בימים הראשונים לאחר הניתוח ניתן להבחין בשיפור בזווית העיקול אך ההשפעה המשמעותית יותר של הניתוח, תורגש רק בהמשך, עם צמיחתו והתפתחותו של עמוד השדרה.

האם ניתן לעבור את הניתוח בשיטת VBT בישראל?

ניתוחים לתיקון עקמת בשיטת VBT נחשבים ליעילים מאוד ולבטיחותיים מאוד. אי לכך, הורים רבים בישראל מעוניינים שילדיהם יעברו את הניתוח בשיטה זו ולא בשיטה המסורתית. למרבה הצער, עד כה כדי לעבור את הניתוח החדשני, לא הייתה ברירה אלא לטוס עם הילד למרכזים רפואיים בעולם כי עדיין לא מבוצע בישראל.

החדשות הטובות הן שכיום ניתן לעבור את הניתוח בשיטת VBT במרחק של 40 דקות טיסה בלבד מישראל וליתר דיוק, בניקוסיה שבקפריסין. זאת הודות למרכז הרפואי האמריקאי AIMIS, עם מנתח בעל השם העולמי, ד"ר דיוויד שוורץ.

נעים להכיר, ד"ר דיוויד שוורץ

ד"ר דיוויד שוורץ סיים בהצטיינות את לימודי האוניברסיטה ב-1983 (אונ' אינדיאנה) ואת לימודי הרפואה ב-1988 (ביה"ס לרפואה לויולה, אונ' שיקגו, אילנוי). בהמשך עבר מגוון התמחויות, כשבין השאר עבר התמחות מיוחדת בניתוחי עמוד שדרה בילדים. במהלך השנים ד"ר שוורץ הפך לאחד מהמנתחים המובילים בעולם, כשלאורך העשורים האחרונים פרסם ד"ר שוורץ מאמרים רבים בנושא של ניתוחים לתיקון עקמת ואף תרם לפיתוח מספר אביזרים רפואיים פורצי דרך המשמשים לטיפול בעקמת.

האפשרות לביצוע הניתוחים ע"י ד"ר שוורץ במרכז הרפואי – AIMIS, היא בשורה משמחת להורים רבים לילדים הסובלים מעקמת המתגוררים בישראל, שיכולים כעת לעמוד בהוצאות הכרוכות בניתוח.

כמו כן, לבעלי ביטוח בריאות פרטי יש כיסוי מלא של עלויות הניתוח.

מקורות מידע ולקריאה נוספת:

Anterior Scoliosis Corrective Surgery (Also Known as VBT) – Scoliosis & Spine Associates

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מאשר התקן רצועה לסקוליוזיס אידיופטי – e-Mad

Fda approval finally recognize vertebral body tethering as a mainstream scoliosis treatment – md+di

ד"ר דייויד שוורץ

ד"ר שוורץ הוא כירורג אורטופדי בעמוד השדרה. הוא מתמחה בניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים וכן במקרים כירורגיים מורכבים.

בעל התמחות מיוחדת לניתוחי עמוד שדרה מורכבים בילדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן