הכי קטן בכיתה? סיכוי להפרעת קשה וריכוז גבוה

הפרעת קשב וריכוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוזADHD הינה הפרעת קשב המלווה גם בהיפראקטיביות. בין התסמינים שניתן למצוא אצל בעלי הפרעה זו ניתן לראות את הקושי להתרכז, נטייה לפעולה בעקבות דחף לא נשלט, עודף פעלתנות ולעיתים גם אגרסיביות. הסיבות להפרעה זו טרם הובררו באופן מלא, אך ידוע שיש לכך בסיס גנטי ורקע נוירולוגי.

יש הסבורים שחומרים כימיים מסוימים המצויים במוח אינם פועלים כפי שצריך או במידה לא נכונה (למשל, דופמין). יש לכך השפעה גם על תהליכי חשיבה, תכנון זמנים, תפקוד בחברה ובבית הספר. בעת האחרונה, נמצא במחקר גורם מעניין ובלתי צפוי שמעלה את הסיכוי לאבחון הילד כבעל ADHD.

מהו הגורם המדובר? אם להאמין לחוקרים, הרי שזהו גובהו של הילד או מידת התפתחותו הפיזית. כאשר הילד קטן יותר או צעיר יותר באופן נראה לעין ממרבית חבריו לכיתה – גדלים סיכוייו לעבור אבחון של הפרעת קשב וריכוז וגדלים סיכוייו להזדקק לטיפול תרופתי.

חלוקה לפי תאריך הלידה

את המחקר הבוחן את הקשר בין ADHD לבין גודלו הפיזי של הילד וגילו ערכו חוקרים מהמזרח הרחוק, טיוואן ליתר דיוק.

איך ביצעו החוקרים את המחקר? הם ביקשו לבחון מספר גדול מאוד של ילדים ולכן לא הלכו ומדדו את גובהו של כל אחד ואחד מהילדים. הם אספו רישומים לגבי קרוב לארבע מאות אלף ילדים, על פי חלוקה לשתי קבוצות.

בטיוואן, ממש כמו בארץ, נהוג לקבוע תאריך מסוים שממנו והלאה ישובצו הילדים לשכבת הגיל הבאה בבית הספר ועד אליו – הם ישובצו בקבוצת הגיל הקודמת. אצלם, המועד הקובע הוא סוף חודש אוגוסט. ילידים שנולדו מתחילת ספטמבר שייכים לקבוצת הגיל הבאה. לכן, החוקרים יכלו להשוות את רמת האבחונים של ADHD בקרב הילדים בכיתה שהם ילידי אוגוסט, כלומר הילדים הכי קטנים בכיתה ביחד לשאר.

החוקרים בדקו מספר גדול מאוד של ילדים, בטווח רחב למדי של גילאים. הצעירים ביותר היו כבני ארבע והבוגרים כבני שבע עשרה שנים. המחקר התבצע במשך כחמש עשרה שנים, כאשר מספר הילדים הצעירים יותר (כאמור – ילידי חודש אוגוסט בכל שנתון) שהשתתפו בו היה כשלושים אלף בקירוב. מספר דומה של ילדים היו ילידי ספטמבר, כלומר בוגרים יותר וגדולים יותר. הוחלט להשוות את שתי הקבוצות הללו כדי להפיק תוצאות סטטיסטיות מספקות.

תוצאות וממצאים סטטיסטיים

עורכי המחקר שדווחו על התוצאות מסרו כי בקרב הילדים שנולדו בחודש אוגוסט, משמע הקטנים יותר, כמעט שלושה אחוזים אובחנו כבעלי ADHD. לעומת הממצא הזה, בקרב הילדים שנולדו בחודש ספטמבר, כלומר הגדולים יותר, פחות משני אחוזים אובחנו כבעלי ADHD. גם כאשר נבדקו ההבדלים בין שתי קבוצות הילדים שאובחנו ואף קיבלו טיפול תרופתי נמצא הבדל בין שתי הקבוצות.

בקרב הילדים הקטנים, ילידי חודש אוגוסט, מעט יותר משני אחוזים טופלו בתרופות ייעודיות להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. לעומת זאת, בקרב ילידי חודש ספטמבר, הגדולים יותר, רק מעט יותר מאחוז קיבלו טיפול תרופתי מקובל ל-ADHD.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי מדוקדק שנועד לשפוך אור גם עם ההבדל, אם קיים, שבין בנים ובנות. על פי הממצאים, בקרב הבנים הקטנים יותר הסיכוי להיות מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז הינו כשישים ושלושה אחוזים.

הבדלים – בנים ובנות

בקרב בנות, הסיכוי של הקטנות יותר להיות מאובחנות כבעלות הפרעת קשב וריכוז גבוה יותר בכשבעים אחוזים. הבדלים נרשמו גם בהקשר של אבחנה עם צורך בטיפול תרופתי. עבור הבנים – סיכוי גבוה יותר להזדקק לטיפול תרופתי בכשבעים וחמישה אחוז יותר עבור הקטנים. בקרב הבנות – כשישים וחמישה אחוז יותר סיכוי לטיפול תרופתי עבור הצעירות.

קראו עוד:

מחקר חדש: כיצד תרופות קשב וריכוז עלולות "לתקן" את מבנה המוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן