ייעוץ חינוכי התנהגותי לסובלים מבעיות קשב וריכוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ייעוץ חינוכיקיימים מספר סוגי התערבויות התנהגותיות המסייעות לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז להתמודד עם תסמיני ההיפראקטיביות, האימפולסיביות וחוסר תשומת הלב. טיפולים אלו אינם משפיעים על התסמינים העיקריים, אך מלמדים את הילדים מיומנויות בהן הם יכולים להשתמש על מנת לשלוט על התסמינים.

ייעוץ חינוכי התנהגותי מלמד את הילדים להתמקד בשיטות המסייעות להם לשמור על ארגון ומיקוד, למתן התנהגויות מפריעות הגורמות לילדים אלו בעיות בבית הספר, ולהימנע ממצבים המקשים עליהם להתיידד עם ילדים אחרים, כך שחיי המשפחה הופכים להיות רגועים יותר ולא שדה קרב.

חלק מהילדים, במיוחד הילדים הסובלים מתסמינים חמורים של הפרעות קשב וריכוז, מפיקים תועלת מייעוץ חינוכי התנהגותי בשילוב עם תרופות. אחרים משפרים את תסמיניהם באמצעות הייעוץ ההתנהגותי בלבד, המאפשר להם להצליח בבית הספר ולתפקד גם בבית ללא תרופות.

אחת הסיבות החשובות בגללן ילדים צריכים לקבל ייעוץ חינוכי התנהגותי היא כי התרופות להפרעות קשב וריכוז מפסיקות לעבוד כשמפסיקים לקחת אותן, בעוד שטיפול התנהגותי מלמד ילדים מיומנויות מהן הם ממשיכים ליהנות ככל שהם גדלים ומתפתחים.

ייעוץ חינוכי התנהגותי לבעיות התנהגות

ילדים הסובלים מהתנהגות אימפולסיבית מתקשים להתקבל מבחינה חברתית בבית הספר, והייעוץ מסייע להם לרסן התנהגות בעייתית זו ולבנות קשרים חיוביים יותר עם המורים, ההורים וילדים אחרים בני גילם. ייעוץ זה נקרא אימון הורים היות והוא כרוך בעבודה של ההורים עם הילדים. אימון ההורים מלמד אותם לתקשר באופן שונה עם הילדים, על מנת לבנות התנהגות רצויה מצד הילד, והימנעות מבעיות.

אימון הורים לילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מלמד את ההורים להתמודד עם התפרצויות זעם של הילדים, התנהגויות מתריסות, והתעלמות מהוראות ההורים, כך שהוא משפר את החיים באופן משמעותי, ומסייע לרווחת המשפחה השלמה.

למרות שייעוץ חינוכי התנהגותי מתמקד במגעי ההורים עם הילדים, הוא הוכח אף ביעילותו להפחתת התפרצויות והתנהגויות בעייתיות אחרות בבית הספר, כשהילדים לומדים מיומנויות המסייעות להם להגיב באופן מתון יותר. ההכשרה מבוצעת בדרך כלל על ידי פסיכולוגים קליניים.

קיימים מספר סוגי אימוני הורים שהוכחו כיעילים, לרבות טיפול הורים וילדים, הדרכת הורים, ותוכניות הורות חיובית.

כל השיטות מלמדות את ההורים כיצד להשתמש בשבחים או חיזוקים חיוביים באופן יעיל יותר, כמו גם השלכות עקביות כשהתנהגות הילדים אינה עולה בקנה אחד עם ההוראות. ייעוץ חינוכי התנהגותי מוביל להתנהגות טובה יותר מצד הילדים, הפחתה בוויכוחים, בהתפרצויות, תקשורת טובה יותר של ההורים עם הילדים, והפחתת המתח ההורי.

ילדים צעירים הסובלים מבעיות קשב וריכוז מקבלים גערות או עונשים בתדירות גבוהה יותר מכפי שהם זוכים לשבחים. כך שבאופן ברור, הם זקוקים לתשומת לב חיובית מהאנשים החשובים ביותר בחייהם והציונים לשבח מהווים עבור מניע משמעותי לשינוי התנהגותם.

התערבויות בבית הספר

ילדים צעירים עם הפרעות קשב וריכוז נהנים ממערכות המעודדות התנהגויות חיוביות בבית הספר, כגון שימוש בכרטיסי דוחות יומיים. גישות אלו מאתרות מטרות פרטניות להתנהגות בבית ספר, כשהילד מקבל משוב על קצב התקדמותו וזוכה לתגמול על עמידה מוצלחת ביעדים.

ייעוץ חינוכי התנהגותי מלמד הורים ומורים לעבוד יחד על כרטיסי הדוחות היומיים. המורים בוחרים מטרות פרטניות לילדים, המבוססות על התנהגויות המציגות את האתגרים המשמעותיים ביותר עבורו.

המטרות עשויות לכלול עיבוד וגימור של מטלות בלימודים, הפחתת התנהגות מתגרה או לוחמנית עם ילדים אחרים, והקפדה על כללי הכיתה כגון לא להפריע, להישאר לשבת, ולהקשיב להוראות. המורה מדרג את ביצועי הילד מידי יום לכל מטרה.

הילד מקבל כוכב או סימון לכל התנהגות חיובית, ואם הוא צובר מספיק ציונים לשבח במשך היום, הוא מקבל פרס נחשק או גמול המועדף עליו. סוג זה של ייעוץ יעיל ביותר להפעלה במערכות בתי ספר לילדים מגיל הרך ועד גיל 12.

ייעוץ חינוכי התנהגותי לבעיות קשב

תחום זה של הפרעות קשב וריכוז כולל ייעוץ להתערבויות מיומנויות המבוססות על למידת שיטות בהן ניתן להשתמש על מנת להתמודד עם שיעורי הבית ותחומי האחריות בבית. סוג זה של אימון, המבוצע על ידי מומחים, מלמד מיומנויות ילדים המיועדות למקסם את נקודות החוזק שלהם ולפצות על חולשותיהם.

ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז נוטים להיות חלשים בתחום הנקרא "ביצוע תפקודי", הקשורות למיומנויות ויסות התנהגות המשמשות לביצוע משימות, החל מהלבשה ועד הכנת שיעורי הבית. ייעוץ חינוכי התנהגותי מלמד את הילדים לתכנן זמנים, להתארגן עם חומרים, לקבל החלטות, למנוע הסטות ממצב אחד למשנהו, ולשלוט ברגשות תוך למידה מטעויות העבר.

חיזוק ילדים עם חולשת כישורים בתחומים אלו, מתבצע על ידי מומחי למידה המשלבים שיטות פרטניות וסגנונות למידה חלופיים המשלימים או משפרים את היכולות המיוחדות של הילד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן