טיפול בכאבי ראש בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאב ראש בילדיםכאבי ראש מהווים תלונה שכיחה מאוד. לא רק מבוגרים אלא גם ילדים בגילאים שונים מרבים להתלונן על כאבי ראש וההורים המודאגים מתלבטים לגבי דרך הטיפול המתאימה.

בעניין זה, חשוב לדעת שכאב הראש יכול לנבוע מגורמים שונים ועל מנת לטפל נכון יש לאבחן את מקור הכאב. לא תמיד הפתרון הטוב ביותר הוא למהר אל תרופה משככת כאב.

לפעמים יש צורך באבחון רפואי, לפעמים כל מה הילד זקוק לו זה שיחת עידוד והרגעה, שכן כאב ראש יכול בהחלט להיות סימפטום של מועקה נפשית, מתח או חרדה.

הבעיה או הסימפטום

שאלה חשובה שכל הורה חייב לשאול את עצמו כאשר הילד מתלונן על כאב ראש היא האם כאב הראש הוא אכן הבעיה או שמדובר בסימפטום בלבד.

מקרה נפוץ למדי הוא שכאב הראש מתלווה לאף נוזל ודרכי אוויר חסומות. במקרה זה, טיפול להפחתת הגודש באף יכול לעזור.

יש מקום לציין שטיפות אף במרשם עשויות שלא להתאים לילדים רכים או תינוקות. יש אפשרות לסייע גם באמצעות טיפות מי מלח, מוצר סטרילי איננו מהווה תרופת מרשם אך יכול להועיל.

מתי יש למהר לבית החולים?

לצד כאבי ראש שמקורם ברור, יש גם מקרים שבהם חייבים לשאול את הילד שאלות נוספות בכדי לקבל מידע חיוני. במקרים מסוימים חשוב לא לקחת סיכונים ולמהר לקופת החולים או אף לחדר המיון.

מתי זהו המצב? למשל כאשר כאב הראש נובע כתוצאה מחבלה בראש ומתלווים לכך סימנים של בחילות או הקאות וכן מצב של ראייה מטושטשת.

חשוב לשאול את הילד לנסיבות האירוע, מתי החל להרגיש בחילה וכדומה. חשוב, עם זאת, לציין שעצם העובדה שנדרש בירור רפואי איננה מורה על קיומו של נזק קשה או קבוע. בדרך כלל כתוצאה מחבלת ראש שאירעה בזמן משחק, בגן או בבית הספר, הטיפול המומלץ יהיה מנוחה.

כאב ראש, לחץ ומתח

נוירולוגים ורופאי ילדים מסוגלים להרחיב רבות בעניין התרבות תופעות הלחץ בקרב ילדים ובני נוער. מקורות של לחץ לא חסר – יחסים חברתיים, עומס של מבחנים, תחושה של אי עמידה בציפיות, המצב הביטחוני, מחלה של אדם קרוב, גירושי הורים ועוד.

כאבי ראש, בפרט כאשר מדובר בתופעה שאורכת זמן ממושך, מחייבים שימת לב להיבטים נוספים. כאשר יש שינוי נוסף בהתנהגותו של הילד, כאשר מאובחנת הסתגרות, כאשר מצב הרוח הכללי ירוד ואין סימפטומים נוספים של מחלה, כדאי להתייחס לפן הנפשי והרגשי.

לעיתים, שיחות עידוד או הבהרה יהוו פתרון מספק. לעיתים אחרות, יש צורך לספק סביבה רגועה בשיתוף המורה ויש גם מקום לשקול מענה תרופתי לצד טיפול רגשי או פסיכותרפי. יש לציין שכאבי ראש יכולים להיווצר גם כתוצאה מגורמים שונים, שמיוחסים בטעות למתח כשלעצמו. ראייה פגומה, שקל לתקן באמצעות משקפיים, עשויה להביא להישגים נמוכים בלימודים וללחץ. בדיקת ראיה והתאמת משקפיים יפתרו את כאבי הראש הנובעים מהתאמצות יתר. תוצאה נלווית לכך – יחול שיפור בלימודים ותפחת תחושת הלחץ.

כאב ראש ומיגרנות

לעיתים, כאב הראש נובע מבעיה של מיגרנות. מיגרנות, יש לדעת, הן לא סתם כאב ראש חזק מהרגיל. לרוב, הבסיס לכאב הינו נירולוגי, בצירוף התרחבות של כלי דם. מיגרנה קל לאבחן כאשר מתלווים אליה רגישות גבוהה לגירויים חיצוניים (אור חזק, לעיתים גם ריחות עזים). בדרך כלל הדבר מתלווה גם לעייפות מוגברת, חוסר תיאבון וירידה כללית במצב הרוח. טיפול מתאים יוצע לאחר אבחון של נוירולוג ולקיחת מדדים כגון לחץ הדם ולעיתים גם בדיקת פעילות חשמלית של המוח.

עוד על כאבי ראש בילדים וגישות טיפוליות תוכלו לקרוא כאן

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן