כאשר מתעורר החשש כי הילד עלול לסבול מבעיית תקשורת מסוימת או מלקויי דיבור המאופיינים בגמגום או קשיי דיבור אחרים, יש לטפל במצב במהירות.
הערכה של קלינאית תקשורת מוסמכת עשויה לסייע בקביעת הקשיים מהם סובל הילד.
ריפוי בדיבור הוא שיטת טיפול עבור רוב ההפרעות ההתפתחויות של ילדים.
לקויי תקשורת ולקויי שפה
לקויי תקשורת מתייחסים לבעיה בייצור בפועל של צלילים, ואילו לקויי שפה מתייחסים לקשיים בהבנת מלים או תקשורת אחידה של רעיונות.
לקויים אלו כוללים קשיים בהתבטאות, הכוללים התקשות בהפקת צלילי הברות או אמירת מילים שאינן נכונות עד כדי כך שהמאזינים אינם מסוגלים להבין את הנאמר.
לקויי השפה עלולים להיות קשיים בתקשורת פתוחה או ביכולת ההבעה, ההבנה או עיבוד השפה. הסובלים מהפרעות אלו מתקשים לצרף מילים יחדיו, הם בעלי אוצר מילים מוגבל, או חסרי יכולת להשתמש בשפה באופן מתאים מבחינה חברתית.
כיצד ניתן לדעת מתי יש להיעזר בקלינאית תקשורת?
זה תלוי. ילדים בגיל הגן עדיין מתקשים לעיתים קרובות להגות מילים ולהציב משפטים באופן רצוף, והתופעה נורמאלית. תערובות של שימוש במילים בעלי צלילים דומים, בדרך כלל מסובכים עבורם.
בנוסף, ילדים בגילאי שלוש, מערבבים לעיתים קרובות מילים מרובות, או פשוט מצמצמים הברות ארוכות למילים קצרות יותר. כל התסמינים האלו שכיחים עד גיל שש.
יש לעקוב אחר התפתחות הילד ולוודא שדיבורו משתפר עם הזמן. עד גיל שלוש, רוב המילים אותן אומר הילד, צריכות להיות די מובנות. יחד עם זאת, אם הילד אינו מדבר, או שהוא מדבר באופן מועט מאוד, יש לפעול במהירות רבה יותר.
תפקידי קלינאית תקשורת
קלינאית תקשורת עובדת עם תינוקות וילדים בעלי לקויים בהתפתחות בדיבור, שפה ותקשורת. עבודתה עשויה להיות כרוכה בעבודה ילדים הסובלים ממוגבלויות פיסיות, ליקויי למידה, אובדן שמיעה, או הפרעות פסיכיאטריות.
הטיפול מעריך את צרכי הילד לפני פיתוח תכנית טיפול פרטנית, על מנת לאפשר לכל מטופל לשפר את מצבו ככל הניתן. תכניות הטיפול כרוכות לעיתים קרובות בשילוב עם בני משפחה, מטפלים או מורים.
קלינאית תקשורת עובד בדרך כלל כחלק מצוות רב תחומי לצד מקצועות בתחומי בריאות אחרים כגון רופאים, אחיות, פסיכולוגים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק. עבודתה עשויה אף לכלול שמירת קשר עם אנשי מקצוע בתחומי החינוך והשירותים החברתיים.
פעילות עבודה טיפוסית של קלינאית תקשורת
מאפייני העבודה של קלינאית תקשורת כרוכים בדרך כלל בטיפול בהיבטים הבאים:
- זיהוי הדיבור ההתפתחותי של ילדים, ולקויי התקשורת.
- הערכה וטיפול בלקויי תקשורת הנובעים ממגוון סיבות כגון בעיות מולדות או בעיות נרכשות לאחר שבץ, תאונה או פגיעה.
- התוויית תכנית טיפול רלוונטית.
- ייעוץ למטפלים ביישום תכניות טיפול והכשרת אנשי מקצוע אחרים המעורבים בטיפול.
- הערכת סביבת התקשורת.
- הערכת התקדמות המטופלים.
- עבודה עם מטופלים על בסיס של אחד על אחד, בקבוצות, ובשיתוף עם בני המשפחה.
- ניהול דוחות דיסקרטיים המתארים את המקרה של המטופל.
- קביעת יעדים התפתחותיים אישיים.
- תכנון ואספקת אימונים.
- יישום והערכת פרויקטים לשיפור ההתפתחות התקינה של הילד.
- השתתפות בפרויקטים של מחקר.
אבחון התסמינים על ידי קלינאית תקשורת
האבחון לקויי התקשורת יתבצע על מנת לשלול בעיית שמיעה ראשונה. קלינאית תקשורת תאבחן חלק מהתסמינים הנפוצים הבאים.
- שגיאה או השמטה של הגיית הברות.
- דיבור בעיקר באמצעות תנועות.
- אמירת מילים בודדות בלבד ולא ביטויים או משפטים שלמים.
- שימוש באוצר מילים מוגבל.
- תשובה לשאלה באמצעות חזרה על חלק מהשאלה במקום מתן תשובה ישירה.
- חוסר מעקב אחר הוראות פשוטות.
- שימוש מבולבל בהגדרות מין. לדוגמה, "את" במקום "אתה".
- השפה אינה מתפתחת או משתנה באופן משמעותי עם הזמן.