ילדים מתפתחים, ברב המקרים, באופן טבעי וספונטני. הם לא זקוקים לנו, המבוגרים, על מנת שנדריך וננחה אותם מה עליהם לעשות.
מתוך דחף פנימי, בשלות, יכולות מתפתחות, חיקוי של הסביבה וסקרנות גדולה, הילדים מנסים עוד ועוד דברים, עוד ועוד מיומנויות ויכולות, עד שהם מצליחים לרכוש כושר נוסף, בו הם משתמשים בהנאה.
יחד עם זאת, לתחושה של ההורים ביחס להתפתחות של ילדם יש חשיבות רבה – גם באופן אישי (על הרגשות של ההורה), וגם על יכולתם להוות קרקע מפרה ומספקת שתאפשר את ההתפתחות התקינה של הילד.
לכן לעיתים מומלץ להתערב במעט במה שהטבע בדרך כלל עושה לבדו, ולפנות לליווי התפתחותי על ידי איש מקצוע.
מה זה ליווי התפתחותי?
ראשית כל, חשוב להבין, שליווי התפתחותי אינו מתייחס למתן עזרה לילד על מנת שיתפתח טוב, או על מנת שיתפתח מהר יותר מבני גילו. אי אפשר, וגם לא רצוי, לגרום לילד "לדלג" על שלבים התפתחותיים או לזרז אותם כדי לעבור לשלב הבא.
כל שלב התפתחותי הוא בעל משמעות וחשיבות (למשל, לא כדאי לזרז את ההליכה ולמנוע מהילד לזחול, משום שהזחילה מפתחת את הקאורדינציה ואת הקשר בין שתי אונות המוח).
ליווי התפתחותי הוא רק ליווי בתהליך ההתפתחות הטבעי של הילד. מטרת הליווי היא לסייע להורים לתמוך בתהליך הזה באופן מיטבי. ההורים לומדים מה הילד צריך בכל שלב התפתחותי, איך ליצור איתו קשר עמוק וליצור עבורו סביבה מעודדת, מעשירה ותואמת את צרכי ההתפתחות שלו.
למעשה, המטרה היא להעמיק כל שלב התפתחותי, להבינו, ולתת לילד את המצע הטוב ביותר על מנת להגיע למלוא ההישגים והיכולות שהשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא מציע. המטרה היא לא מהירות, אלא עומק ואיכות.
איך עושים את זה?
ליווי התפתחותי נעשה באופן יחידני, או בקבוצות קטנות המחולקות על פי גיל או על פי השלב ההתפתחותי של הילדים. בסדנה משתתפים ילדים עד גיל שנתיים-שלוש, יחד עם הוריהם, ומנחה מתחום הטיפול או החינוך (כאשר הנושאים ההתפתחותיים העומדים על הפרק קשורים לנושא מסויים, כגון התפתחות מוטורית או התפתחות שפתית, כדאי לפנות לליווי או קבוצה המתעסקים בתחום זה).
במהלך הפגישות, הילדים וההורים מכירים וחווים את הצרכים ההתפתחותיים של הילד, ואת הגורמים הסביבתיים שיכולים לסייע ברכישת היכולות.
דגש רב ניתן לחיזוק הקשר והתקשורת בין ההורים לבין התינוק, מתוך תפיסה שבכל תחום התפתחותי הקשר עם ההורה הוא אבן היסוד החשובה ביותר.
המנחה חושף את המשתתפים לעזרים, גירויים וסביבות שונות. הוא משמיע קולות, מדגים צורות מגע, חושף לצבעים, טקסטורות ותחושות שונות. כל אלה יוצרים סקרנות אצל התינוקות, מהווים מוקדם לאינטרקציה עם ההורים, ומקדמים את ההתפתחות.
תחומים בליווי התפתחותי
כאמור, ליווי התפתחותי ניתן בדרך כלל לילדים בריאים, שהתפתחותם תקינה בסך הכל, ויש רצון (בדרך כלל של ההורים) ללוות את ההתפתחות, לקדם ולפתח את הילד.
במקרים אחרים, הליווי ההתפתחותי מומלץ כאשר רוצים שהתינוק או הילד מתעכב במעט בהתפתחותו ביחס לנורמה, ומבקשים לקדם ולפתח את התחומים בהם הוא מתקשה.
התחומים בהם נוגעים בליווי ההתפתחותי מותאמים לילד על פי צרכיו, וצורכי משפחתו, כאשר ילד שמגיע לליווי התפתחותי בעקבות עיכוב, יקבל דגש רב יותר על התחומים הנדרשים לו.
הליווי ההתפתחותי עוסק בנושאים כגון הבנת הבכי של התינוק וזיהוי צרכיו הראשוניים, החזקת התינוק, עיסוי תינוקות, גרייה חושית באמצעות קולות, מוזיקה ומראות שונים, עידוד תנועה במרחב תוך יצירת בטחון אצל התינוק ואצל ההורים, יצירת סביבה מטפחת ואתגרית, ועוד.