ילדים משחקים יחדיו לכל אורך שעות היממה. הם נמצאים פעמים רבות במקומות סגורים, עם אותם המשחקים וחשופים לכל חיידק הנמצא במקום.
ילד אחד מביא איתו חיידקים, המשחק עובר מיד ליד והחיידקים עוברים ביחד איתו. בנוסף, קיימים הרגלי הנגיעה בפה ובמערכת ההפרשה, וכך החיידקים יכולים לחדור פנימה.
ילדים צעירים חשופים יותר לזיהומים וחיידקים מזדמנים מאשר מבוגרים.
מערכת החיסון שלהם לא הספיקה להשלים את התפתחותה, והיא עדיין אינה מזהה חלק מהחיידקים. במצב זה, ילדים עלולים להיות יותר חשופים מאשר מבוגרים, אף על פי שהם מכניסים חיידקים פנימה בקלות רבה יותר.
בגילאים צעירים, ילדים מתנהגים בשיטת החיקוי
הם מסתכלים על המבוגרים שמסביבם ומעוניינים לחקות את הדרך בה הם מתנהגים. כפי שהם עושים זאת בתחום הדיבור, ההליכה וצורת הלבוש – הם יעשו זאת גם בתחום ההיגיינה.
הורים שמקפידים על שטיפת ידיים לפני האכילה וההאכלה, גם אם הילד עדיין מקבל את המזון מבקבוק, מהווים דוגמה אישית לצורה בה צריך להתנהג.
הרגלי היגיינה וטיפוח משפיעים בטווח הארוך על התפתחות הילד
מחקר שנערך באפגניסטן על שטיפת ידיים אצל ילדים הוכיח כי ילדים שביצעו את הפעולה הפשוטה של שטיפת ידיים הורידו את אחוז המחלות הקשורות לשלשולים בשיעורים של כמעט חמישים אחוזים. נתון זה מדהים ומוכיח עד כמה חשובה ההיגיינה האישית להתפתחות תקינה ונכונה אצל ילדים.
בנוסף, כשמלמדים ילדים להקפיד על היגיינה באיברי המין, מפחיתים באופן משמעותי את סיכויי ההידבקות שלהם בפטרת ומחלות זיהומיות.
היגיינה אישית – לא רק ניקיון – הרגלים שכאלו יכולים לגרום לילד להבין עד כמה חשוב שיהיו סדר והתמדה בחייו. ילד שזוכר לשטוף את ידיו, לנקות את עצמו ולעשות זאת באופן קבוע רוכש התמדה והבנה כי ישנם הרגלים בחייו שכדאי ורצוי לטפח.
התניה: שיטה חינוכית מוכרת וידועה – ניתן ליצור אצל הילדים התניה מסוימת לגבי התנהגות כלשהי. במידה ובכל פעם בה הילד ישטוף את הידיים הוא יקבל מחמאות ואמירה עד כמה הדבר חשוב, הוא יידע לעשות זאת. מחמאה חיובית תיצור בעיניו את ההתניה שמדובר במעשה חיובי ולכן הוא ירצה לדבוק בו לאורך זמן.
הרגלי היגיינה כרוכים ברוב המקרים בדחיית סיפוקים
לפני שאוכלים, יש לשטוף ידיים. לפני השינה, יש לצחצח שיניים. לפני שדורכים על שטיח, יש לנקות את הרגליים, ועוד. כל אלו הם הרגלים שמלמדים את הילדים יכולת איפוק ושליטה עצמית.
הילד אינו קופץ מיד לעשות את מה שליבו חפץ, אלא חשוב על הסביבה וממתין כדי לעשות אותה טובה יותר. יכולת זו יכולה לעזור לכל אדם בהתמודדות עם אתגרים בחיים וכך להעניק לילד כלי נוסף למצוא את מקומו הנכון בעולם.