מחקרים רבים נערכו לגבי האופן בו אנשים עם אוטיזם חסרים מצב שנקרא תיאוריה של המוח. הם אינם מבינים שצרכיהם שונים משל אחרים. בעוד שהנחה זו עשויה להיות נכונה, מורים, הורים ומומחים חסרים במקרים רבים את ההבנה לגבי מדע התאוריה של ילד אוטיסט, תחושותיו ותפיסותיו.
הורים ומורים אינם "מקבלים" התנהגות של ילד אוטיסט המתייחס לצלצול פעמון הדלת כאל צלצול של אלף פעמונים.
הם אינם מבינים למה הילד רץ מסביב לחדר או לכיתה עד שהוא נופל, ואינם מבינים איך יוגורט, בשל המרקם החלק שלו, עשוי להיות אחד המזונות היחידים שגורם לילד לאכול מבלי להרגיש כאילו פיו מלא אבנים.
מורכבות הבנת צרכי ילד אוטיסט – באינטואיציה שלו, הילד מבין שהתנהגותו מכבידה על ההורים, ולכן הוא מנסה להיות פחות נזקק. מצד שני, הוא עשוי לדבר בלי סוף, היות ואינו מסוגל לקרוא רמזי שעמום.
התנהגות ילדים אוטיסטים: חיפוש המשמעות הנסתרת
התנהגויות רבות של הילד עשויות שלא להיות מובנות מאליהן, ונראה שאינן משרתות מטרה ברורה. אך הילד אינו "נמרח" על הקירות "בכוונה" על מנת לגרום לכם לבכות או לכעוס. גם אם ניתן היה להניח שהתנהגויות "מטורפות" כאלו אכן הגיוניות, הילד שולח לכם הודעות מקודדות לגבי דברים שחשובים לו, ותפקידכם הוא לפצח את הקוד כך שתוכלו "לקרוא" את ההודעות.
באמצעות הקדשת תשומת לב לפעולות אלו, יתכן שניתן יהיה להבחין ברמזים בהם לא ניתן היה להבחין קודם, ולמצוא שיטה יעילה יותר לסייע לילד. נקיטת גישה זו אף תסייע לכם להגיב ביתר קפדנות על התנהגויות "מוזרות" אלו, כך שאינכם מחזקים אותן בטעות באמצעות תגמול הילד להתנהגויות שאינן רצויות.
התמודדות עם התנהגות ילדים אוטיסטים
הדבר הראשון שיש לעשות הוא להתחיל להקליט התנהגויות מתפרצות כמו אנתרופולוג ואולי גם להקליט את פעולות האנשים שנמצאו לאחרונה עם הילד. יש לבצע את פסקי הדין רק לאחר שיודעים בבירור את התמונה המלאה. באיזו שעה אירועים אלו מתרחשים בדרך כלל? האם אותה התנהגות מתרחשת לעיתים קרובות?
אולי הילד מתפרץ בעיקר ביום בו מוגשת ארוחה מסוימת במזנון בית הספר, או לאחר שהדלקתם את האורות, כי בחוץ מתחיל להחשיך. אולי התנהגויות ילד אוטיסט מתרחשות רק כשאתם מפעילים את אור הניאון במטבח.
כשמבינים את הגירוי, מבינים את ההתנהגות
התנהגויות רבות נקבעות או מופעלות כתוצאה מאירועים מסוימים, וכדי לעקוב אחריהן, ניתן להשתמש ביומן כדי לנסות לזהות את האירועים המגדירים התנהגויות מסוימות של הילד, ולהבין מתי מתרחשות ההתנהגויות הקשות ביותר שלו.
במקום לתייג את התנהגות הילד האוטיסט כ"רעה", יש לחפש כיצד הקשר, או הסביבה, אינם מסונכרנים עם הילד, ולחקור את שיטות ההתמודדות הרצויות.
סביבה חיצונית
מספר השפעות בסביבת הילד ניתנות לשינוי ואת חלקן לא ניתן לשנות. לעתים הבעיה היא מחווה מכוונת היטב שאינה מועילה, כמו מורה שנותן ממתק לילד על מנת לשמור על השקט שלו, מתגמל אותו בשוגג על התנהגות קולנית בכיתה.
לעיתים רק ההבנה מה הבעיה, יכולה לסייע להתמודד עימה. לעיתים תאותר חוסר התאמה בין מה שמצופה מהילד האוטיסט, לבין מה שהוא מסוגל לבצע.
ייצוב התנהגויות בילדים אוטיסטים
ברגע שנמצא הפתרון לצרכים הגופניים של הילד, הגיע הזמן לשקול רגולציה חושית ורגשית. החוויות החושיות של הילד שונות ביותר מהחוויות החושיות של ילדים ומבוגרים ללא המחלה. הוא מוצף בקלות באמצעות מידע המגיע דרך חושים מסוימים. אולי הוא מוטרד מרעש חזק, ואינו מקבל מספיק קלט מהחושים האחראים למודעות עצמית ולרגולציה.
כמעט כל אדם מכיר את חמשת החושים: טעם, ריח, צליל, מראה ומגע. שני חושים נוספים חשובים להבנת ילד אוטיסט הם תחושת הווסטיבול, השולטת באיזון ובתפיסה, או תחושת הגוף בחלל. אצל ילדים אוטיסטים רבים, חלק מהמידע המתקבל מחושים אלו מהווה עומס רגשי רב מדי, או שהם אינם חווים חושים אלו באופן מספק, או שחושים אלו מעוותים אצלם, מה שמוביל להתנהגויות פרועות, כאב או התנתקות.
כדי להתגבר על הבלבול, הילד זקוק לסיוע בייצוב חושיו. מומחים ממליצים על טיפולים רגשיים המאפשרים לילד למלא צרכים חושיים.