זמן האמבטיה לתינוק הוא לא רק חשוב מבחינת ניקיון ובריאות, אלא גם מבחינה התפתחותית ותקשורתית. זהו רגע שבו התינוק יכול להירגע מאוד, להרגיש את גופו, ללמוד ולחוות תחושות שונות אשר קשורות במגע מגוון, וגם לשמוע ולעבד קולות שונים בתצורת תקשורת רגועה ונעימה.
זמן האמבטיה יכול לתרום משמעותית להתפתחותו של הילד, מבחינה מנטלית ונפשית, וחשוב להבין כיצד אפשר לשפר את החוויה ולמצות אותה.
הקשר בין זמן האמבטיה והתפתחות מוטורית וחושית
אחת החוויות המרגיעות והנעימות ביותר עבור תינוק הוא זמן האמבטיה. אם עושים זאת בלב פתוח, עם מים חמימים ונעימים, רוגע והרבה הבנה – התינוק ייהנה מהמים, מהתחושות הנעימות בגופו, והמגע המלטף והנעים בזמן הרחיצה. מסיבה זו, זהו זמן למידה מעולה עבור התינוק, להכיר ולהרגיש את גופו ותנועות אשר ייתכן והוא פחות חווה לאורך היום.
בתוך המים, זו הזדמנות מעולה לעסות את גופו של התינוק – את רגליו, ידיו, האצבעות, בטנו וחזו, הגב, הכתפיים, הפנים, וכדומה. תוך כדי העיסוי, התינוק לומד להירגע, להרגיש כל איבר ואיבר בנפרד, לחוש תחושות אשר אולי הוא לא מרגיש לאורך היום אחרת.
אפשר גם תוך כדי תנועות העיסוי להניע ולשנע מעט את האיברים השונים, ובכך להכיר לו תנועות אשר אין הוא עדיין מסוגל לבצע, זאת בעדינות כמובן. באופן כזה, המוח לומד להכיר את התנועות גם אם עדיין אין שליטה, ולאט לאט התינוק מתחיל ללמוד את יכולות גופו מבחינה מוטורית ותנועתית.
באופן כזה, החושים מתחדדים בנוגע ליכולות התנועה והמוטוריקה העדינה, התינוק יכול להתנסות ולנסות להניע את גופו בדרכים החדשות, וכל זאת באופן נעים ומזמין התנסות.
תקשורת לצד דיבור ושמיעה
בזמן האמבטיה, אם החוויה אכן נעימה לתינוק ומזמינה אותו להירגע ולהתנסות, זהו גם זמן מעולה לפתח תקשורת ולעודד את התפתחותו ברמת השפה. כל איבר ותנועה יכולים להיות מתומללים – עכשיו מניעים את הרגל, ואלו האצבעות הקטנות בכף הרגל, עכשיו נסבן את הרגל, זה חלק ובמרקם של קצף.
התמלול חשוב מאוד לתהליך, מאחר ומצד אחד הוא מעודד שמיעה והקשבה – חלק קריטי בהתפתחות השפה. וגם מעודד דיבור, והקשרים מסמנים בין גוף ומילים, בין תחושות לאופן הדיבור, וכדומה. מאחר ומדובר בזמן רגוע ביותר עבור התינוק, תקשורת טובה בזמן זה מעודדת את התפתחות השפה, וקל יותר לעבד את הדברים ברוגע ונוחות.
התפתחות התקשורת יכולה להיתרם רבות מאופן זה של רחיצה באמבט, וגם מאפשרת לעכל תחושות באופן מילולי ולשפר גם את המערכת יחסים האישית בין ההורה או המטפל לבין התינוק. באופן כללי, כאשר יחסים בנויים על רוגע, אהבה ונתינה – חוויות אשר בזמן האמבט מקבלות מובן ממשי ומוחשי מאוד – ישנה תרומה משמעותית ואף עידוד להתפתחות התינוק.
חוויה ויזואלית והקשר לעיבוד התחושתי של הגוף
מנגנון נוסף אשר פועל באופן אקטיבי בזמן האמבטיה הוא הראייה, וזהו זמן מעולה לעשות חיבור בין הגוף, החוויה והתפיסה החושית של אלו. כך למשל זהו זמן מעולה להראות לו את האיברים השונים בגופו, את הרגל והיד למשל, להראות לו את האצבעות תוך העיסוי והשטיפה, ולהסביר לו מהו כל איבר ומה הוא חווה. באופן כזה, התינוק לומד לא רק להכיר את גופו, אלא לחבר זאת לתחושות הנעימות והחשובות כל כך בחוויה.
כמו כן, החוויה הוויזואלית הנעשית באופן רגוע ונעים, מאפשרת להציף באהבה וחיוכים, דבר אשר גם משפר את הרוגע והנעימות וגם מחזק ומעודד תקשורת באופן כללי. התינוק לומד לקשר בין הדמויות סביבו לבין תחושות נעימות, מעודד לנסות ולתקשר עם הדמות המטפלת, ולמעשה מתאפשרת לו חוויה רב-חושית נעימה ורגועה המעודדת אותו להתנסות.
מבחינות אלו, זמן האמבטיה לתינוק יכול להיות פוטנציאל משמעותי לקידום התפתחותו, לשפר את מערכת היחסים עם התינוק, ולעודד רגיעה והנאה.