איך הענקת מתנה למורה משפיעה על ההתפתחות הרגשית של הילדים

ילד נותן מתנה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ילד נותן מתנה

 בואו נודה באמת: כשהשנה מתקרבת לסיומה, השאלה "מה נקנה למורה?"  צפה ועולה כמעט בכל בית.
יש מי שממהר לשלוח כסף לקופה המשותפת של ההורים, יש מי שמתחיל לחפש שוברים או עציצים ויש כאלה שדוחים את המשימה עד הרגע האחרון. אבל מה אם אגיד לכם שדווקא הרגע הזה — של בחירת המתנה — יכול להפוך להזדמנות נדירה ללמידה רגשית? לא עוד משימה ביומן, אלא רגע של חיבור, של שיחה אמיתית על רגשות, של עשייה משמעותית — ובעיקר, של נתינה מהלב.

אני תמיד שמה דגש על הענקת מתנות. למתנה יש אנרגיה מיוחדת והיא, לדעתי, מנהג אנושי חשוב בעל משמעויות רבות. במאמר זה אחקור את הקשר בין הענקת מתנה למורה, דמות חשובה מאד בחיי הילדים, לבין ההתפתחות הרגשית של ילדים. זה יתן לכם כיוון ומוטיבציה להשתמש בהענקת מתנה למורה כהזדמנות לגדול וללמוד יחד. מתחילים! 

ילד נותן מתנה

הפסיכולוגיה של נתינת מתנות

אולי זה יפתיע אתכם, אבל למתנה — גם הפשוטה ביותר — יש השפעה פיזיולוגית אמיתית על המוח.

מחקרים בתחום הפסיכולוגיה והנוירוביולוגיה מראים שכאשר אנחנו נותנים למישהו אחר משהו מכל הלב — אפילו חיבוק, ברכה או מילה טובה — משתחררים אצלנו במוח הורמונים שקשורים להנאה, חיבור וביטחון, כמו דופמין, סרוטונין ואוקסיטוצין (המכונה גם "הורמון האהבה״).  המוח שלנו מתגמל אותנו על נתינה, כי אבולוציונית, היכולת לשתף פעולה ולהיות חלק ממעגל חברתי תומך היא אחת מאבני היסוד להישרדות ולשגשוג. גם הצד שמקבל את המתנה חווה פרץ של רגשות חיוביים, תחושת נראות, אהבה ושייכות. כשהמורה מקבלת מתנה שהילד השקיע בה, היא לא רק מקבלת חפץ — היא חווה הכרה והערכה. 

בנוסף, אם מדובר על מתנה למורה לסוף שנה אז אפשר לראות את רגעי בחירת המתנה והענקתה כרגעים המסכמים את השנה. זו אפשרות עבור הילד לשקף לעצמו ולכם את השנה שעברה עליו 

 

 

ילדים לומדים הכי טוב כשהם עושים ומרגישים

ילדים לא לומדים רגש דרך הרצאות. הם לומדים דרך החוויה.

ברגע שבו אנחנו יושבים עם הילד, שואלים אותו "מה ישמח את המורה?״ נותנים לו לבחור, לצייר, לכתוב, או לחשוב יחד על רעיון — אנחנו לא רק בוחרים מתנה. אנחנו מלמדים אותו לראות את האחר, להתבונן ולהרגיש.

המתנה הופכת לסיפור אישי. הילד לומד לעצור, להקשיב לעצמו ולמה שמסביבו. זו הזדמנות לפתח אמפתיה, להפעיל דמיון ולשאול שאלות כמו: איך המורה תרגיש כשהיא תראה את זה? מה יעלה חיוך על פניה?

 

הענקת מתנה מחזקת את הביטחון העצמי של הילד

ילד שלוקח חלק אמיתי בתהליך מרגיש שהוא לא רק "עוזר להורים לבחור מתנה" — אלא שהוא שותף. כשילד מרגיש שותף, הוא חווה תחושת מסוגלות וערך עצמי. הוא מבין: יש לי מה לתת, אני יכול לגרום למישהו להרגיש טוב, אני משמעותי.

זה לא שיעור במתמטיקה ולא ציונים — זה שיעור בבטחון. שיעור בתחושת השפעה ובידיעה שיש לי מקום בעולם, שיש ערך למה שאני עושה. וזה בסיס קריטי לביטחון העצמי שילך איתו הלאה, לחברויות, למשפחה, לחיים.

 

הכרת תודה: שיעור קטן שמצמיח לב גדול

ילדים בגיל הרך עסוקים בעיקר בעצמם — וזה טבעי, כשהם גדלים אנחנו רוצים לתת להם כלים גם לראות את האחר. בשלב הזה של ההתפתחות הם לומדים לראות שיש גם אחרים סביבם, עם רגשות, עם צרכים, עם מחשבות.

כשאנחנו עוצרים רגע לדבר עם הילד על מה שהמורה עשתה השנה, על הסבלנות שלה, על המשחקים שלימדה, על השירים ששרה — אנחנו מלמדים אותו לזהות את ההשקעה שמתרחשת מאחורי הקלעים.

המילים "תודה", "אני מעריך", "שימחת אותי" — הן לא רק ביטוי לנימוס. הן הדרך של הילד ללמוד לראות את העולם דרך עיניים רכות ומתבוננות. הן הופכות אותו לאדם שיודע להוקיר, להכיר טובה, לכבד את מי שעומד מולו.

 

כך תהפכו את בחירת המתנה למשחק משותף

אז איך עושים את זה? קודם כל משנים גישה ומקבלים את המשימה באהבה. שנית, פנו לכך זמן ושבו לשיחה עם הילד שלכם. שאלו אותו:

  • מה לדעתך ישמח את המורה?
  • איזה דברים אתה חושב שהיא אוהבת?
  • איזה ציור נצייר לה?
  • אולי תכתוב לה משהו? מה תרצה לומר?
  • איזה צבעים היא אוהבת? איזה פרח?

תתפלאו לגלות שפעמים רבות יש לילדים תשובות מצוינות והם ידעו באמת מה יכול לשמח את המורה. נסו להציב לעצמכם ולילד מטרה – לקנות משהו שישמח את המורה באופן ספציפי ולא עוד מתנה ״רגילה״. אל תשכחו לצרף למתנה כרטיס ברכה או אפילו להכין סרטון קצר.

 

רגע של ביחד: גם ההורה לומד משהו בדרך

משהו מקסים קורה כשאנחנו עוצרים לעשות את זה עם הילדים: גם אנחנו ההורים מתרככים. פתאום יש רגע של שיחה אמיתית, בלי הסחות דעת, בלי טלפונים. פתאום יש מקום להקשיב למה שהילד באמת מרגיש, לשמוע איך הוא רואה את המורה, אילו זיכרונות הוא לוקח מהשנה. זה רגע של קרבה, של חיבור, של זמן איכות חשוב.  

כמה רעיונות וכיוונים

כשמחפשים מתנה למורים ומורות, שווה לחשוב קצת מחוץ לקופסה ולבחור במשהו אישי ומרגש. בין הרעיונות המיוחדים אפשר לכלול ספר עם הקדשה מקסימה, ספל מעוצב עם ציטוט מחזק או מצחיק של המורה או הילד, אלבום כיתתי מרגש או אפילו מארז פינוק של דברים שהמורה באמת אוהבת, אולי: קפה מיוחד, שוקולדים ומחברת יפה.

אם אתם רוצים לאפשר למורה לבחור בדיוק את מה שישמח אותו או אותה – גיפט קארד לרשת ספרים, בית קפה אהוב, חנות עיצוב ועוד, יכול להיות פתרון מושלם שמשלב גם מחשבה אישית וגם חופש בחירה.

בסופו של דבר, הענקת מתנה למורה יכולה להיות עוד משימה ברשימת ה"טו דו" של סוף השנה. אבל אם רק נעצור רגע — היא יכולה להפוך לרגע מרגש של למידה, של התבוננות, של חיבור אמיתי בין הילד לעולם שסביבו, כך בעצם הענקת מתנה למורה משפיעה לחיוב על ההתפתחות הרגשית של הילד.

הילד לומד לראות, לשים לב, להוקיר. הוא לומד שהנתינה עצמה היא מתנה. ובינינו? זו אולי המתנה הכי יפה שאנחנו יכולים לתת לו.

 

 

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המרכז להתפתחות הילד

אתר המרכז להתפתחות הילד הוקם במטרה  להעניק לכם הגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לנושא- התפתחות הילד בגילאים השונים ועד לבגרותו.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן