המרכז להתפתחות הילד

מהו טיפול באמצעות בעלי חיים?

טיפול באמצעות בעלי חייםבמרחב הטיפולי כיום, קיים מגוון רחב מאוד של טיפולים אפשריים בכל מיני סוגים של בעיות (גופניות, התפתחותיות, פיזיות ורגשיות).

בעיקר כשמדובר בילדים, מוצעים מגוון של טיפולים באמצעות טכניקות שונות שמגרות את הילד, מעלות את המוטיבציה שלו לשתף פעולה בטיפול (שעשוי להחוות כמשחק או חוויה נעימה), וגם הוכחו כיעילות ביצירת שינוי או שיפור בתפקודו או בתחושותיו של הילד המטופל.

תחום שקיים בארץ רק מספר שנים, למרות היותו ותיק בעולם, הוא תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים. זהו טיפול המיועד למגוון של בעיות וקשיים, ומתקיים בשלישיה-  מטופל, מטפל ובעל חיים.

הבסיס לטיפול באמצעות בעלי חיים

הרעיון העומד מאחורי הניסיון לטפל באמצעות בעלי חיים הוא שבעל חיים הוא יצור חי ומגיב, שניתן ליצור עימו קשר ישיר, ללא מילים.

האפשרות ליצור מפגש כזה בין ילד לבין בעל חיים, מוביל לתנאים נוחים וטבעיים ליצירת קשר טיפולי. הפעולות שניתן לקיים ביחס לבעל החיים הן מגוונות – הילד יכול להיות צופה בבעל החיים או בטיפול בו, הוא יכול להיות פעיל בעצמו במשחק או בטיפול בבעל החיים, ובעיקר הוא יכול ליצור קשר עם בעל החיים, להאניש אותו וכך לחשוף את התכנים הרגשיים שלו עצמו.

למי מתאים טיפול בבעלי חיים?

כאמור, טיפול באמצעות בעלי חיים יכול להתאים למגוון רחב של קשיים אצל ילדים. הטיפול מתאים לילדים הסובלים מבעיות התפתחותיות, עיכובים מוטוריים, שפתיים, קוגניטיביים או רגשיים, לילדים הסובלים ממחלות כרוניות, מהפרעות רגשיות או הפרעות התנהגות והפרעות קשב וריכוז.

בעלי חיים עוזרים לילדים להתמודד עם בעיות רגשיות כגון חרדה ושיפור הביטחון העצמי. הם מסייעים בלמידה של יצירת קשרים חברתיים, ויכולת להסתגל לחברה ולדרישותיה.

הטיפול בבעלי חיים מקדם נושאים של עצמאות, אחריות והרגלים, ומסייע בפתרון של בעיות התנהגותיות. ילדים הסובלים מבעיות התפתחותיות מרוויחים מהמגע, פיתוח הקואורדינציה והמוטוריקה, כמו גם הפעלה וחיזוק של השרירים.

ילדים הסובלים מבעיות תקשורת, כולל על הרצף האוטיסטי, מצליחים פעמים רבות ליצור קשרים עם בעלי חיים, ודרכם להיפתח במידה מסויימת לסביבתם.

איך מתקיים הטיפול?

הטיפול מתקיים כאשר המטופל נפגש עם מטפל ובעל חיים. בעל החיים עשוי להיות חיה נבחרת אחת שמלווה את המטופל לאורך כל הטיפול (כמו למשל, במקרה הפרטי של רכיבה טיפולית על סוסים), או מפגש עם מגוון רחב יותר של בעלי חיים, כאשר בכל פגישה מזדמן לילד מגע עם חיה אחרת.

בעל החיים בכל פגישה נקבע על פי הצרכים של הילד, והמטרה של הפגישה. כך למשל, כאשר בעיותיו של הילד רגשיות, תבחר בדרך כלל חייה פרוותית, שניתן ללטפה ולחוש את חומה.

כאשר מנסים ללמד את הילד מיומנויות שונות, ניתן לבחור חיות שמדגימות את המיומנות – למשל, כדי ללמד את הילד את חשיבות הניקיון, ניתן לבחור בעל חיים שמנקה את עצמו באופן בולט. כאשר מדובר בבעיות התנהגותיות, נבחר בדרך כלל בעל חיים שניתן לאלפו ולשלוט בו, וכך הילד לומד להפנות את צורכי השליטה שלו באופן מבוקר ומדוד.

גם בבעיות מוטוריות והתפתחותיות יש מקום לשקול טיפול באמצעות בעלי חיים. רכיבה על סוס, בניית כלוב לארנבים, ואפילו "סתם" טיול עם כלב, בהדרכה כמובן, עשויים לסייע לילדים בעלי נכויות ובעיות התפתחות להשלים את החסר, להתאמן, להתחזק ולהתפתח.

המגע עם בעלי חיים הוא נעים, ומרחיב אופקים. הילדים נחשפים למגוון רחב של צרכים, תכונות, תחושות, מחויבויות ותחומי אחריות ביחס לבעלי החיים, ויכולים ללמוד מכך רבות. כמובן שגידול בעל חיים בבית יכול להעניק חלק מיתרונות אלה, אך בטיפול מכוון המטפל את ההתנסות של הילד לצרכיו, ובכך הופך את המגע לטיפולי ומועיל.

אולי יעניין אותך גם:

שיטת אלבאום לטיפול בבעיות רגשיות בילדים

שמיכי? דובי? – כל מה שחשוב לדעת על אובייקטי מעבר אצל ילדים ופעוטות

Exit mobile version