המרכז להתפתחות הילד

הפלה בגיל צעיר

זה לא סוד שנערות רבות ונערים רבים מקיימים כיום יחסי מין בגיל צעיר, אפילו במהלך תקופת הנעורים. לפני כמה שנים למשל הפלה בגיל צעירפורסם מחקר שהראה שישראל היא אחת המדינות בהן גיל איבוד הבתולים מוקדם יותר, עם ממוצע של פחות מ-17 שנה. הבעיה מתחילה שיחסי מין גיל מוקדם מעלים את הסבירות לכך שבמקרה של כניסה להריון, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה, הצעירה תהיה מעוניינת לבצע הפלה.

בהריון הגיל דווקא כן קובע

השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא עד כמה הגיל משחק תפקיד בקביעת האפשרות להפלה והאופן בו הצעד החשוב הזה מתבצע בפועל. ארגון הבריאות העולמי, WHO, הגדיר כי הריון בגיל הנעורים הוא הריון המתבצע החל מגיל עשר ועד לגיל תשע עשרה. בישראל ההגדרה מעט שונה: הגיל שלפני הנישואין, כלומר, עד גיל שמונה עשרה. השורה התחתונה היא שהריון בגיל צעיר בישראל היא אחת משבע הסיבות המביאות לאישור של הפסקת ההריון.

נקודה חשובה היא שבניגוד לנושאים אחרים, גם במישור הרפואי, מניח החוק בישראל מידת עצמאות של הנערה בקבלת ההחלטה. במילים אחרות: צעירות עד גיל שמונה עשרה יכולות להחליט להפסיק הריון בגופן גם כאשר אינן מצטיידות באישור של ההורה או האפוטרופוס החוקי שלהן. בהמשך לכך לא נדרש אישור של האב המיועד. זוהי החלטה אוטונומית של הצעירה, אם כי רבים יטענו ששיתוף הסביבה הקרובה עשוי לתרום לא מעט בתהליך עצמו ובחודשי ההתאוששות הצפויים לאחריו.

הקליניקות להפסקת הריון הפזורות לישראל ובתי החולים המבצעים את הפעולה מחויבים לשמור על דיסקרטיות מלאה לכל אורך הדרך, לרבות שמירה על סודיות ההפלה והאופן בו היא התבצעה בפועל. ועדות הפסקת ההריון נערכות אך ורק בנוכחותה של הצעירה, בעוד שהמסמכים המלווים את התהליך חייבים להישמר חסויים וסודיים לכל אורכו.

אופן ביצוע הפלה בגיל צעיר

הגיל הצעיר אמנם צפוי להגדיל את הסיכויים שלצעירה תותר הפסקת הריון, אולם הוא אינו משפיע על האופן בו בוחרים לבצע בפועל את התהליך. הגיל של הצעירה לא משחק תפקיד משמעותי, כאשר המשתנה החשוב ביותר הוא גיל ההריון. בדרך כלל, עד לשבוע העשירי של ההריון העדיפות המוחלטת תהיה להפלה בעזרת כדורים, שהיא אינה פולשנית (אבל כן כוללת בתוכה תופעות לוואי אפשריות וסיכונים קיימים). כאשר ההריון מתקדם יותר סביר מאוד להניח שיוחלט על ניתוח בהרדמה מלאה, גרידה, שיכול להתבצע לרוב עד לגיל 12 שבועות.

מכיוון שאחוזי ההצלחה של ההפלה ואפשרויות הביצוע שלה עולים ככל שהתהליך נעשה בשלב מוקדם יותר, זיהוי מוקדם של ההריון הוא אחד המפתחות העיקריים להצלחת התהליך. חשוב שהצעירה תכיר את הסימנים שעשויים להצביע על ההריון המתפתח בגופה, לרבות איחור של המחזור החודשי, רגישות בשדיים, תכיפות במתן שתן, בחילות, הקאות, מצבי רוח משתנים ועוד. זה לא פשוט לזהות את התסמינים האלו, במיוחד בתקופה אשר רוויה גם כך בתחילתה בחוסר ודאות ובניסיונות להכיר את הגוף, אולם כאשר ישנו חשד להריון רצוי שלא להשתהות: לבצע תחילה בדיקה ביתית לגילוי הריון, ולאחר מכן כאשר התוצאה חיובית גם בדיקות דם.

האם כדאי לבצע הפלה בגיל צעיר?

לא צריך להיות מומחה לתחום כדי להסיק שהסיכויים שאישה תבחר לבצע הפלה גבוהים ככל שגילה נמוך יותר, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנערה שאינה בגירה. מעבר להשלכות הלא נעימות של עצם ההפלה והפסקת ההריון, נערות מעצם היותן נערות אינן בשלות לרוב להולדת תינוקות. גם אם הדבר אפשרי מבחינה ביולוגית, אסור לשכוח שמדובר בצעד המשפיע על חייהן באופן מוחלט ומשנה אותם מהקצה אל הקצה. לכך אפשר להוסיף את הקשיים הנפשיים, הכלכליים והאישיים הכרוכים בכך. רצוי מאוד שכל צעירה תקבל את ההחלטה בצורה מושכלת, עם או בלי שיתוף של הסביבה הקרובה, כיאה לחשיבותה.

מקורות ולקריאה נוספת:
Teenage Pregnancy – Plan International
Teenage Pregnancy – Healthline Parenthood

 

אולי יעניין אותך גם:

דיכאון בגיל ההתבגרות – גורמים, אבחון וטיפול בבני נוער

טיפול משפחתי: באילו נסיבות כדאי לשקול טיפול פסיכולוגי משפחתי?

שינויים ביולוגיים בגיל ההתבגרות והשפעתם על ההתנהגות

Exit mobile version