המרכז להתפתחות הילד

ישראל 2016: תופעת הבריונות בישראל, לא רק בתוכניות ריאליטי

איך להתמודד עם בריונות?בחורף 2016 שודרה תוכנית האח הגדול והביאה עמה בשורה מרה בתחום הבריונות בישראל. אחד המתמודדים הכי שנויים במחלוקת התגורר בבית האח הגדול. שי חי הוא אלוף קארטה, שכנראה לא למד איך לרסן את המקצוע האלים שבחר לעסוק בו ובעט במיצג קרטון שהביא להוצאתו מהבית. לא רק זאת הוא בחר גם להתנהג באלימות מילולית לאורך כל העונה והמציא את הפינה השבועית, בחסות האח הגדול – "כל האמת בפרצוף".

זוהי הפינה בה המתמודד שי חי העמיד להדחה כל שבוע 2 מתמודדים תוך כדי שהוא גם מטיח בהם ביקורת פוגענית ומעליבה – לדיירים מהצד השני כמובן לא הייתה את היכולת להגיב, לפי כללי המשחק של האח הגדול.

על פי העיתונות היומית בעקבות התוכנית וההערצה העיוורת לשי חי, אימצו ילדים רבים בישראל את הפינה השבועית המעליבה והעבירו אותה בבוטות לילדים אחרים בסביבתם. מסתמן כי זוהי מגמה חדשה ומסוכנת של בריונות בישראל שקיבלה גושפנקא לגיטימית בחסות הפריים טיים בישראל 2016.

אז איך אפשר להתמודד עם בריונות בקרב ילדים? מהי בריונות בכלל ואיך אפשר להיערך או להתעלם ממנה? זאת ועוד בכתבה הבאה.

בריונות בקרב ילדים עלולה להתרחש בכל מקום. בתחנת האוטובוס בדרך לבית הספר, בהפסקות בין השיעורים, ובכיתה עצמה. היא מהווה סיוט ועלולה להותיר צלקות רגשיות עמוקות. במצבים קיצוניים, בריונות עלולה להיות כרוכה באיומים אלימים ובפגיעה פיזית רצינית, עד שהיא מתפתחת לדיכאון בקרב הילדים הנפגעים.

כשילד מתנהג בבריונות, הוריו מבקשים לנקוט בפעולה ולעצור בעדו, אם ניתן. בנוסף, קיימות שיטות לסייע לילד להתמודד עם התגרות, הצקה או פגיעה, ולהפחית את ההשפעה המתמשכת. גם אם בריונות אינה מהווה בעיה ממשית בהווה, חשוב שהורים יתקשרו עליה עם ילדיהם, כך שיהיו מוכנים אם תתרחש.

זיהוי בריונות

רוב הילדים מקניטים או סובלים מהקנטות על ידי אח, אחות או חברים בשלב כלשהו בחייהם, ומצב זה בדרך אלל אינו מזיק כשהוא מתבצע באופן שובב וידידותי. אך כשהתגרות הופכת לפגיעה ונובעת מרוע מתמשך, היא חוצה את הקו והופכת לבריונות אותה יש להפסיק.

בריונות מכוונת מייסרת באופן פיזי, מילולי או פסיכולוגי. היא עשויה לנוע בין הכאות, דחיפות, כינויי גנאי, איומים, לעג, סחיטת כספים והפצת שמועות מרושעות. במקרים אחרים ילדים בריונים משתמשים ברשתות החברתיות על מנת לפגוע ברגשות ילדים הנתפסים בעיניהם כקרבן נוח להתעללות.

חיוני להתייחס ברצינות לבריונות, לא "לצחצח סיפור" זה בתור משהו ממנו ילדים צריכים להיפטר. ההשפעות עלולות להיות רציניות, לפגוע בביטחון העצמי ובתחושת הערך של ילדים, ובמקרים חמורים, להוביל לדיכאון או טרגדיות כאון התאבדויות.

הגורמים לבריונות

ילדים מציקים לאחרים בשל מגוון נרחב של סיבות. לעיתים הם נטפלים לילדים אחרים היות והם זקוקים לקרבן, מישהו שנראה חלש מבחינה רגשית או פיזית, או שהוא פשוט פועל או נראה שונה באופן כלשהו. כך הם מרגישים חשובים יותר, מקווים לפופולאריות או להשגת שליטה. למרות שחלק מהבריונים הם ילדים גדולים או חזקים יותר מקרבנותיהם, אין זה תמיד המקרה.

לעיתים ילדים מענים אחרים היות וכך הם רגילים מהבית, ועשויים לסבור שזוהי התנהגות נורמאלית. הם מגיעים ממשפחות או הגדרות חינוך אחרות בהן כולם מתרגזים בקביעות, צועקים או מכנים זה את זה בשמות גנאי.

סימני בריונות

אלא אם כן הילד מדווח להוריו על בריונות, או שהוא נושא חבורות או פציעות גלויות, קשה יהיה לקבוע את התרחשותה. אך קיימים מספר סימני אזהרה. הורים עשויים להבחין שילדיהם מתנהגים באופן שונה המצביע על חרדה או דיכאון.

הם עשויים שלא לאכול או לישון היטב, או להימנע מביצוע הפעולות שבדרך כלל גורמות להם להנאה. כשילד נראה מצוברח או נסער בקלות יותר מהרגיל, או כשהוא מתחיל להימנע ממצבים מסוימים, כגון חוסר רצון ללכת לבית הספר או להימנע מפעילויות שלאחר הלימודים, יתכן שהוא סובל מבריונות.

מומלץ לגרום לילד לדעת שאם הוא מותקף או מוטרד, או שאם הוא רואה חבר אחר הסובל מבריונות, עליו לתקשר את הנושא בין עם הוריו או עם מבוגר אחר כגון מורה, יועץ בית הספר, אח או אחות, או ידיד המשפחה.

סיוע לילדים להתמודד עם בריונות

אם הילד מדווח על בריונות ממנה הוא סובל, יש להקשיב לו בשלווה ולהציע נוחות ותמיכה. ילדים מסרבים בדרך כלל לספר למבוגרים על הצקה, היות והם נבוכים ומבוישים מהמקרה. או שהם עשויים לדאוג שהוריהם יתאכזבו, יכעסו או יגיבו באופן שאינו תומך.

לעיתים ילדים חשים שהבריונות מתרחשת באשמתם, ושאם היו נראים ומתנהגים באפון אחר, היא לא הייתה מתרחשת. לעיתים הם פוחדים שאם הבריון יגלה שדיווחו עליו, המצב רק ילך ויחמיר. אחרים חוששים שהוריהם לא יאמינו להם או שלא ינקטו בכל צעד בקשר לזה, או שהם דואגים שהוריהם יאיצו בהם להשיב מלחמה, בעוד שהם פוחדים.

מומלץ לשבח את הילד שעשה את הדבר הנכון ותקשר את הבריונות ממנה הוא סובל, ולהזכיר לו שאינו לבד, ושאנשים רבים סובלים מהצקות בשלב כלשהו בחייהם. יש להדגיש שההתנהגות השלילית היא של הבריון, ולא של הילד הסובל, ולהרגיעו באמצעות ההבנה שניתן להתמודד יחד עם המצב.

השבת האמון

התמודדות עם בריונות עשויה לשחוק את הביטחון העצמי של הילד עד שהוא עלול לסבול מדיכאון. כדי לסייע לו להתחזק, יש לעודד אותו לבלות עם ילדים בעלי השפעה חיובית, להשתתף במועדונים, חוגים, פעילויות ספורט או פעילויות מהנות אחרות הבונות כוח וחבריות.

ייעוץ מקצועי מהווה מקום בו הילד יכול להיפתח ולתקשר מצבים קשים, כשאיש מקצוע מומחה בבריאות הנפש מספק לו אוזן קשבת, מעודד אותו למצוא שוב את הכוחות הנפשיים הטבעיים הגלומים בו, ומעניק לו כלים מעשיים להתמודדות עם המצב כך שנמנע מצב של התדרדרות לדיכאון והילד יכול לעמוד איתן מול הצקות, ולהתמודד עימן ביעילות.

התקשורת בעידן 2016

לתקשורת יש השפעה חזקה על ילדים ובני נוער היום וזאת לראיה עם העובדה שפתחנו כתבה זו. כולנו תקווה שהתקשורת בישראל תדע למצוא את הנוסחא המדויקת כיצד לתרום ולמגר לחלוטין את תופעת האלימות והבריונות בישראל כי כרגע היא עושה בדיוק ההיפך ורק גורמת להרס.

הורים לילדים – נסו שלא להיכנע למרות הילדים והשתדלו לחשוף אותם כמה שפחות לתוכניות המשודרות בפריים טיים (ובכלל) ללא מסננת כמו ה"אח הגדול". כיום אלימות נתפסת כדבר מעניין, ומה שמעניין מביא רייטינג. כהורים לילדים ובכלל, צריך להצביע בשלט ולהחליט שחרם לא עושים על ילדים, אלא על תוכניות טלוויזיה.

Exit mobile version