גידול ילדים היא משימה מורכבת וקשה. הורים רבים חשים בקשיים שונים לאורך שלבי התפתחות הילד, וככל שהגיל עולה, כך מופיעים יותר ניצני התנגדות, אינדיבידואליות, ומצבים חברתיים ומשפחתיים מורכבים. אלו יכולים להפעיל לא מעט לחץ על ההורה, ולגעת בנקודות קשות וכואבות תוך ההתמודדות עם מה שנתפס כבעיה של הילד. אך חשוב לעצור לרגע, לנשום ולהבין – לילד זה קשה לא פחות.
הילד מתעקש? זה לא בהכרח דבר רע
כמה פעמים ניגשתם אל הילד עם עניין פעוט – ללבוש חולצה, להוריד נעליים, או אפילו לשטוף ידיים – ונתקלתם שוב ושוב במילה "לא". אתם מרגישים עמוק בפנים שה-"לא" הזה אינו עניין מהותי, במובן של יש משמעות לסיבה שהוא אומר "לא". הוא פשוט מתעקש, זה סתם, וזה ממש ממש מציק.
לא כל פעם שילד אומר "לא", אפילו אם זה נראה סתמי, פירוש הדבר שמשהו רע מתרחש. במקרים רבים הילד בוחן את הגבולות, את המצב מול ההורה, ומחפש איך להבנות את ההפרדה הזו בין יחסי ילד-הורה. זהו חלק מתהליך ההתבגרות של כל ילד ומתבגר, והוא מופיע בצורות שונות בגילאים שונים: אצל קטנים זה אולי להחליף חולצה, אצל מתבגרים זה יכול להיות להכין שיעורים.
הסוד הוא לא להתרגז, לגשת ולהסביר, לדבר, אבל לא בהכרח לוותר. אפשר לעשות את זה בדרך אחרת, להציע חולצה אחרת למשל, אבל חשוב גם להציב גבול. לא הכול אפשרי, לא הכול מותר – אבל זה לא חייב להיות בכעס. אפשר להציב גבול בצורה ברורה גם מבלי להעמיס בכעסים מיותרים. רק חשוב לזכור ברגע האמת – זה מצב מורכב להורים ולילדים.
החופש להבעה עצמית
כל אדם, ולא משנה מה גילו, מחפש כיצד להביע את עצמו ולגעת בחלקים היצירתיים והייחודיים בנפשו. אפשר לומר כי היצירה הינה בטבע האנושי, והיא מהותית כחלק מההתפתחות הטבעית של הילד. כשמפחיתים באופן משמעותי את האפשרות לביטוי עצמי, שם מתחילות להופיע בעיות וקשיים נפשיים במלוא הדרם.
כדי לאפשר לילד לפתח יכולות התמודדות למצבים חברתיים ואישיים מורכבים, חשוב לאפשר לו מרחב יצירה, שבו הוא יכול לבטא את עצמו, ולגעת בתכנים אמנותיים יצירתיים, ללא שיפוט. אפשר לעשות זאת באופנים שונים של משחקים, עבודות יצירה, וגם דרך כך שתאפשרו לו להחליט ולהתמודד עם מצבים לא פשוטים בפני עצמו. זאת אפילו בגילאים יחסית צעירים.
הרחבת המרחב היצירתי – ככל שהילד מתבגר, אפשר להכניס יותר אפשרויות יצירה לזמן המשותף עם ההורים. מומלץ להקפיד על פעילויות שונות מידי פעם, לצאת מהאזור המוכר ולעודד את הילד להציע הצעות משלו – כך הוא ירגיש גם כגורם משפיע, כחלק מהמשפחה.
הבחירות הקשות ושיתוף
גם במצבים מורכבים במיוחד, חשוב ללמד את הילדים, לפתח אותם, לעזור להם להגיע למצב בשלות ובגרות. אך האמת היא שזוהי רק דרך הסתכלות אחת, שמניחה כי ילד איננו בעל יכולות – ומי אמר שכך הוא הדבר?
מבחינה פסיכולוגית, ידוע שילדים שומעים, תופסים ומעבדים דברים בצורה מפתיעה ומדהימה לא פחות מאדם בוגר. אומנם יש הבדל בין ילד לבין אדם בוגר, אך אין פירוש הדבר שההבדל הוא שהמבוגר מבין יותר טוב. במקרים רבים, הורים מופתעים מהיכולת הרגשית והשכלית של ילדיהם – ואף לומדים מהם דבר או שניים על התמודדות והסתכלות על העולם.
במצבים בהם ההורים מתלבטים כיצד להתמודד עם הילד, מומלץ לשתף אותו בלבטים ובתמונה הכללית. כשמתקשרים בפתיחות, שיח בוגר ומשתף, וכאשר משתפים את הילד בבחירות הנוגעות לדברים מהותיים במשפחה – אתם מלמדים אותו שיעור בבגרות. כך אתם גם מאפשרים לו לקחת חלק פעיל ולהרגיש מהותי בתא המשפחתי. זכרו כי הוא לא רק ילד, הוא חלק מהמשפחה ולקולו יש חשיבות.