אימון אישי לטיפול ב-ADHD הוא שיטת אימון לחיים שמטרתה לסייע בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, תופעה המשפיעה על ההתנהגות.
ילדים הסובלים מהפרעה זו מתקשים לעכב את תגובותיהם הספונטניות, ואינם מסוגלים להתנגד לדחפיהם הבסיסיים. לכן הם מתקשים בריכוז, ישיבה שקטה, סיום משימות, הגעה למטרות ארוכות טווח או יכולת התקדמות רגילה בחיים.
תהליך האימון האישי מסייע לילדים הסובלים מ-ADHD לפתח יכולות שליטה, סדר ומבנה, משהו אותו קשה להשיג לבד.
מטרת האימון היא לפרק משימות לחלקים קטנים ולבצע צעד אחד בכל פעם, על מנת להשיג שקט פנימי. מטרה זו מושגת באמצעות רשימת משימות, תזכורות, שיטות תקשורת ותרגילים שונים. האימון מסייע לילדים להבין באופן מלא את התנהגויותיהם כך שהם יכולים סוף סוף להשיג את מטרותיהם.
הבנת הפרעת קשב וריכוז
ADHD הם ראשי תיבות למונח 'הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות'. זוהי הפרעה התנהגותית נפוצה ביותר בקרב ילדים אך עשויה להמשיך אף אל הבגרות אם אינה מטופלת. התסמינים משתנים מילד לילד, אך בדרך כלל כוללים:
- חוסר תשומת לב.
- היפראקטיביות.
- חלימה בהקיץ, כשילד חש כאילו הוא נמצא במקום אחר.
- חוסר שקט.
- חוסר מוטיבציה.
- אימפולסיביות.
ילדים מתקשים לשבת בשקט, לשלוט על התנהגותם, להתרכז ולהירגע לחלוטין. ההפרעה נקבעת בדרך כלל בסביבות גיל שנה וחצי, אך אם התסמינים אינם מאובחנים ומטופלים, הם ממשיכים אף לבגרות.
ילדים הסובלים מ-ADHD בדרך כלל גדלים במשפחות שאינן מתפקדות, אך אין פירוש הדבר שההפרעה נגרמת כתוצאה מהורות שלילית או התעללות. ההפרעה עשויה לעבור בגנים, אך גם כשהיא אינה עוברת במשפחה, תסמיני הפרעות הקשב והריכוז מקשבים על חיי המשפחה וגורמים להם לפתח מערכות יחסים שאינן מתפקדות.
האופן בו אימון אישי ל-ADHD מסייע לילדים
תהליך האימון מסייע במגוון נרחב של השפעות, הכוללות:
פיתוח מטרות – בשלב זה של האימון האישי ילדים לומדים לזהות מטרות; לפרק את המטרות למקטעים; לזהות מכשולים; ולקבוע כמה זמן ייקח כל שלב.
ניהול זמן – בשלב זה לומדים הילדים להעריך כמה זמן תיקח כל משימה; הם לומדים לתעדף משימות חשובות; ולומדים לטפל בחובות חשובות כגון הכנת שיעורי בית והשלמת משימות הקשורות ללימודים, כך שיוכלו לפנות זמן לפעילויות מהנות לאחר מכן.
מיומנויות ארגון – בשלב זה הילדים לומדים לארגן מחדש את סביבת החיים שלהם ולהפוך אותה לנגישה יותר; הם לומדים להבין את חשיבות מיומנויות ארגון; ומזהים ומסירים הסחות דעת.
מיומנויות חברתיות – בשלב זה ילדים לומדים לשפר את מערכות היחסים עם ילדים אחרים בני גילם; ומפתחים את הביטחון לבקש סיוע בעת הצורך.
יתרונות אימון אישי ל-ADHD
החיים עם הפרעה זו עשויים להיות מתסכלים ומגבילים. הסביבה עלולה להתייחס בטעות לילד הסובל מ-ADHD ולתייג אותו כבעל פגמים באישיות כגון עצלן, רשלן, חסר התחשבות וחסר מוטיבציה, מה שמקשה על הילד יותר להתמודד עם קשייו ולהשיג רווחת חיים.
מאמן אישי לילדים הסובלים מ-ADHD מייעץ להם ולהוריהם כך שתהליך האימון מהווה צעד משמעותי לקראת השגת איזון בריא והנאה מהחיים. בתהליך האימון משיגים הילדים, הוריהם ומחנכיהם את היתרונות הבאים:
- דפוסי שינה טובים יותר.
- הגעה בזמן לבית הספר.
- הקשבה להוראות וביצוען באופן יעיל יותר.
- התנהגות ראויה במצבים חברתיים.
- שיפור ההתנהגות במהלך פעולות יומיומיות.
- שיפור הריכוז בבית הספר.
- שיפור ציונים.
- פיתוח מודעות עצמית מוגברת יותר.
- למידה להתעלמות מהסחות דעת אפשריות.
- התמודדות עם התנהגות אימפולסיבית.
- למידת הצבת גבולות.
- למידת הערכת נקודות החוזק.
- סיוע בהתמודדות עם בעיות ביחסים בתוך המשפחה ועם חברים.
ראו גם: